Atklāj personāla piesaistes un saglabāšanas rīkus motivācijas darbnīcā
28. Februāris, 2025Nevienam nav noslēpums, ka ūdenssaimniecības nozares darbinieku straujā novecošanās un jauno speciālistu neesamība jau ir radījusi krīzes apstākļus sabiedrisko pakalpojumu nodrošināšanā. Tāpēc LŪKA sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU) un citu valstu organizācijām mērķtiecīgi meklē risinājumus, lai ūdenssaimniecības nozare būtu pievilcīga gan tiem, kas jau strādā nozarē, gan jauniešiem, gan tiem, kuri vēlētos mainīt savu profesiju. Lai ūdenssaimniecības nozare sekmīgi spētu “pārliet asinis”, viens no būtiskājiem punktiem ir motivējošu faktoru apzināšana globālajā darba tirgū – kas cilvēkiem rada gribēšanu centīgi strādāt, īpaši jaunajām paaudzēm.
2025. gada 27. februārī Ādažu kultūras centrā pulcējās 44 dalībnieki, tostarp 20 dažādu ūdenssaimniecību vadītāji un personālvadības speciālisti, lai uzzinātu vairāk par motivācijas rīkiem ilgtspējīgai personāla piesaistei ūdenssaimniecībā.
SIA “Figure Baltic Advisory” pārstāve Dace Tauriņa klātesošajiem sniedza plašu, pētījumos un reālajā tirgus situācijā balstītu ieskatu darbiniekus motivējošos bonusos un darbinieku gaidām Latvijā. Stāsta ievadā D.Tauriņa klāstīja par aktuālajām tirgus tendencēm attiecībā uz atalgojumu, t.sk. demogrāfiskā situācija, paaudžu atšķirības, vienlīdzības jautājumi. Otrajā stāsta daļā D.Tauriņa atbildēja uz jautājumu: “Ko sagaida darbinieki? Un vai tikai naudu…”, aicinot klātesošos aizdomāties, ka katrs mēs esam savādāki, katram ir savas prioritātes un katram ir sava izpratne par lietām. Tomēr ir aspekti, kas sakrīt gan no uzņēmuma vadības, gan no darbinieku perspektīvas – drošība par darbu, taisnīgs atalgojums un darba kultūra. Noslēgumā D.Tauriņa norādīja, ka mūsdienās katrs darba devējs konkurē ar citiem darba devējiem par labu darbinieku darba tirgū, tāpēc ir būtiski padomāt arī no otras puses – laikus sagatavot argumentētas un faktos balstītas atbildes uz potenciālo darbinieku jautājumiem, rūpēties, lai uzņēmuma iekšējā politika attiecībā uz atalgojumu un mikroklimatu būtu atklāta, skaidra, visiem saprotama, kā arī – pārliecināties, ka solītais mājaslapā, darba sludinājumā vai citviet sakrīt ar to, kas notiek reālajā dzīvē ikdienā.
Lai mēs spētu labāk izprast jauno paaudzi un viņu vajadzības, Latvijas Pusaudžu mentālās veselības asociācijas dibinātājs un vadītājs Nils Sakss Konstantinovs stāstīja par dažādu paaudžu motivāciju un sadarbību ūdenssaimniecības nozarē, norādot uz mūsdienu jauniešu profilu un cenšoties atklāt veiksmes atslēgu, kad personība atbilst reālajām vajadzībām. Turklāt N.S.Konstantinovs norādīja, ka īstais vecums, lai dēstītu pirmos dēstus profesijas izvēlē, ir 6. klases vecuma grupa, aicinot ūdenssaimniecības organizēt informatīvi izglītojošas nodarbības un ekskursijas tieši šajai vecuma grupai. Noslēgumā N.S.Konstantinovs vēlreiz atgādināja, ka mūsdienās neizbēgams ir meistara-mācekļa princips, ir sevišķi praktiskajās profesijās, un aicināja klātesošos par to padomāt un censties ieviest savās ūdenssaimniecībās.
Praktiskus piemērus darbinieku apmierinātībai un piesaistei rādīja SIA “Rīgas ūdens” personāla daļas vadītāja Evija Ziemele, norādot, ka ikvienam viedam uzņēmuma vadītājam ir svarīgs apmierināts darbinieks. Kāpēc? Apmierinātība ar darbu samazina slimošanu un darbinieku rotāciju, kā arī paaugstina produktivitāti. Lai sekmētu darbinieku apmierinātību, nepieciešams regulāri veikt dažāda veida vienkāršākas un sarežģītākas darbinieku aptaujas, kas sniedz iespēju ne tikai identificēt problēmas un palielināt motivāciju, bet arī sniedz darbiniekam sajūtu būt nozīmīgam un klātesošam uzņēmuma procesos. Ne vienmēr runa ir tikai par atalgojumu. Tie var būt arī vienkārši un kvalitatīvi darba zābāki, cimdi, apģērbs, ko darbinieks, kam diendienā jāstrādā atklātos objektos ļoti novērtēs. Noslēgumā E.Ziemele vēlreiz atgādināja, ka jebkuram darbiniekam ir svarīgi justies novērtētam un realizēties tajā, kas padodas!
Otrajā motivācijas darbnīcas daļā FranklinCovey Latvia trenere un organizāciju psiholoģe Marta Karlsone atklāja darbinieku motivācijas dažādās sejas – ārējā motivācija jeb ārējie panākumi un iekšējā motivācija jeb iekšējie panākumi. Ūdenssaimniecību galvenais uzdevums saprast un apzināties – motivēšana prasa resursus, galvenais ir tos neizniekot, vienlaikus nesabojājot motivāciju. M.Karslone: “Kā nesamazināt motivāciju, kas jaur ir? Nebaidīties riskēt un dot cilvēkiem to, kas vajadzīgs tieši viņiem.”
Pirms paneļdiskusijas RTU Dr.sc.ing. Jānis Rubulis stāstīja par ūdens nozares darbinieka izskatu profilā.
Noslēgumā Evija Ziemele (SIA “Rīgas ūdens”), Iveta Ivanova (SIA “Jūrmalas ūdens”), Dace Šveide (SIA “Mārupes komunālie pakalpojumi”), Ilze Gluha (AS “BMGS”), Indulis Frišfelds (SIA “Valmieras ūdens”) un Dace Tauriņa (SIA “Figure Baltic Advisory”) diskutēja par bonusu stratēģijas pielāgošanu dažāda vecuma paaudzēm ūdenssaimniecības nozarē, norādot, ka svarīgi ir dažādot bonusus un pielāgot tos darbinieku vajadzībām.
Rezumējot diskusijas noslēgumā LŪKA izpilddirektors S.Dejus: “Mums pašiem par sevi ir jārunā un jārāda nozares nozīmība sabiedrības dzīvē. Jācīnās par katru potenciālo darbinieku, jo demogrāfiju mēs piemānīt nevaram. Izmantosim to, kas mums ir – apmācīsim mūsu meistarus, lai viņi apmācītu jaunos spēkus. Mēs esam svarīgākie cilvēki pilsētā! Turklāt – mums rūp.”
Informācijai:
Visi motivācijas darbnīcas materiāli pieejami LŪKA biedriem biedru zonā.
Seminārs “Motivācijas rīki ilgtspējīgai personāla piesaistei ūdenssaimniecībā” īstenots projekta “Platform of Vocational Excellence Water – Scale up” (PoVE Water – Scale-up) Nr. ERASMUS-EDU-2021-PEX-COVE, 101055851, ietvaros.
Eiropas Savienības finansēts. Paustie viedokļi un uzskati atspoguļo autora(-u) personīgos uzskatus un ne vienmēr sakrīt ar Eiropas Savienības vai Eiropas Izglītības un Kultūras izpildaģentūras (EACEA) viedokli. Ne Eiropas Savienība, ne EACEA nenes atbildību par paustajiem uzskatiem.